איך לטייל בחורף

FERRINO

איך לטייל בחורף מבלי לסבול מהקור

הסיבה לכך לרוב היא שנראה כי לא משנה כמה ציוד מקצועי יהיה לנו קר עדיין יהיה. גם אם זה טיול יום ובעיקר אם מדובר בטיול של כמה ימים בחורף, אבל אם נדע כיצד להתנהג נכון בחורף, אם מבחינת ציוד מתאים ואם מבחינת ביגוד נכון, טיול חורף יכול להיות חוויה נפלאה.

להלן כמה עצות איך להפוך את טיול החורף הקר לטיול חורף מהנה.

צריכת מים בחורף: הגוף שלנו מאבד הרבה מים בכל ימות השנה וגם בחורף הקר, ובטח בזמן טיול או פעילות גופנית. כמות מספקת של מים עוזרת לגוף להזרים דם לכל חלקי הגוף דבר שחשוב מאוד בעיקר בקצות כפות הידיים והרגליים ששם לרוב קר. אנשים רבים לובשים כפפות וגרביים טרמיות אבל לא שותים מספיק מים וזרימת הדם שלהם לא יעילה מספיק והם מרגישים קור.

חשיבות נוספת שיש למים הם הכח לנועמחסור של 2% מנוזלי הגוף יגרום לירידה של 20% מהכח הפיסי. בהרבה מקרים כאשר אנשים מתלוננים על עייפות בזמן טיול, הסיבה לכך היא מחסור במים ולא יותר.

עלמנת לדעת אם יש לנו מחסור במים בגוף אנחנו צריכים לבדוק את צבע השתן (שתן שקוף=יש מספיק מים, שתן כהה=חסר מים) וכמובן כמות הפעמים ביום שאנחנו צריכים להשתין. אם עבר כבר חצי יום ולא השתנו מהבוקר שבו התחלנו לטייל אנחנו צריכים להתחיל לחשוב אולי לא שתינו מספיק מים.

אם יש לנו את כל הסימנים הנ"ל יש סבירות גבוהה שיש לנו מחסור במים, במקרה זה יש לעצור ולשתות ליטר מים וכך במשך כל שעה עד אשר מצב הנוזלים בגוף חוסר למצבו התקין.

בקיצורגם שאתם בטיול חורפי וקר מים תמיד חייבים לשתות!

חשיבות המינרלים בזמן טיול: בזמן מאמץ גופני, כמו טיול, הגוף מאבד על ידי זיעה גם מינרלים רבים, כגון: סידן ומגנזיום. מחסור בסידן יגרום להתכווצות שרירים והוא גם משפיע על יכולת התפקוד של מערכת העצבים, דבר שיגרום לחולשה מנטלית ולא רק פיסית. כך בכל פעם שיש לכם אפשרות במהלך הטיול להשלים סידן ומינרלים מומלץ לעשות זאת, אם זה על ידי כדורים שקונים בחנות טבע או וגם בעצת הרופא או על ידי מזון עשיר בסידןתעשו זאת.

החשיבות של צריכת חלבון במהלך טיול שטח: הגוף מפרק חלבון מהשרירים במהלך טיול שטח או ספורט. מחסור בחלבון יגרום לכאבי שרירים ולהתכווצות שרירים. השלמת של חלבון בכל סוף יום תעזור לגוף לחזור ולתקןאת הנזק שנעשה לשריר במהלך טיול השטח. אפשר להשלים חלבון על ידי חטיפי חלבון שמכילים עד 30 גרם של חלבון לחטיף, (אפשר לקנות בחניות טבע), או קופסת שימורי טונה שמכילה עד 26 גרם של חלבון לקופסה. חשוב להבין כי הגוף לא יכול לצרוך/לעבד חלבון בכמות שעולה על 28 גרם לשעה. יתרון נוסף לצריכת חלבון בסוף יום של טיול חורפי היא שכך יהיה לגוף מספיק אנרגיה לייצר חום ויהיה פחות קר במהלך לינת השטח.

שעות הליכה נכונות בזמן טיול חורף: גם ככה מספיק קר בחוץ במהלך החורף ואין שום סיבה ללכת בשעות הלילה או הבוקר המוקדמות,מעט החום שיש בחוץ הוא בשעות השמש. תצרו לעצמכם חוק טיול חורפי: "אין שמש אין הליכה”! תכנסו לאוהל ולכו לישון, תחסכו את האנרגיה לשמירה על חום גוף בלילה.

החשיבות של ביגוד טרמי נכון בטיול חורף: הציוד והביגוד התרמי שומר את חום הגוף שאתם פולטים ומונע ממנו לברוח לסביבה. ככל שיהיה לכם ביגוד טרמי איכותי יותר ,הוא ישמור את חום הגוף שלכם בצורה יעילה יותר בשעות הקרות של הטיול.

תתלבשו עם ביגוד תרמי רב שכבתי, חשוב להבין גם כי ביגוד טרמי שלא עמיד ברוח לא יצליח לשמור בצורה יעילה על חום גוף בזמן שנושבת הרוח בחוץ שתצליח להבריח את חום הגוף החוצה ולהשאיר אתכם קרים.

בנוסף לזה חשוב להבין שהגוף זקוק להרבה אנרגיה על מנת לייצר חום, אם אתם לא אוכלים מזון עשיר באנרגיה הגוף לא יוכל לייצר מספיק חום ויהיה לכם קר גם אם תלכו עם הציוד והביגוד הטרמי היקר בעולם.       

חטיפי אנרגיה שקונים בחניות טבע, שוקולדים, פירות יבשים ומזון חם ומבושל יעזור לגוף לייצר חום ולכם יהיה נעים ולכן ההמלצה לכם….מזון, מזון ומזון.

הליכה חסכנית באנרגיה בטיול חורפי: בהרבה טיולי חורף יש שעות של רוחות חזקות. מלחמה ברוחות החזקות הללו צורכות הרבה אנרגיה שאותה כדי לחסוך ולשמור אותה לצורכי חימום הגוף. אם יש לכם כמה שעות של רוח חזקה. תורידו את קצב ההליכה עד שהרוח תירגע קצת.

האם לקחת קרם הגנה לטיול חורף?: בחורף בגלל שיורד הרבה גשם והאוויר נקי. קרינת השמש לפעמים חזקה ומזיקה לא פחות מאשר בימי הקיץ שהאוויר מלא בחלקיקי אבק שיכולים לסננן או לקלוט חלק מהקרינה, לכן גם בטיול חורפי חשוב לקחת והשתמש בקרם הגנה מפני השמש.

איך לשמור על חום גוף בלילה ומהם כללי ההתנהגות הנכונה בשעות אלו: בלינה בשטח הלילה הוא זמן קריטי לשמירה על חום גוף. ללא קרני השמש, האוויר מתקרר והטמפרטורות יורדות במהרה. כתוצאה מההתקררות יש ירידה בלחץ הברומטרי והרוחות בלילה לרוב מתחזקות. ביגוד תרמי איכותי יקבל חשיבות של ממש. אם הביגוד שלנו לא מסוגל לכלוא אויר שהגוף שלנו פולט יהיה לנו קר מאוד. מחסור במזון מקבל משמעות גדולה יותראם לא יהיה לנו מספיק מזון לייצר אנרגיה הגוף יתקשה לשמר את חומו.

לינת שטח בחורף: אוהל בטיול שטח חורפי לישון עם שק השינה בחוץ ללא מחסה של אוהל, לא בא בחשבון. ולא רק בגלל משבי הרוח שיורידו את יכולת שק השינה לשמור על חום הגוף הנפלט, אלא בגלל שגשם ואפילו לחות יפגעו ביכולת של שק השינה לשמור על חום הגוף היקר כלכך בשעות הלילה שבהם הגוף כמעט ולא נמצא בתנועה ולכן הוא מייצר באופן טבעי פחות חום לתוך שק השינה.

שק שינה שק שינה נמדד לפי היכולת שלו לשמור על החום שהגוף פולט לתוך שק השינה. כאשר קונים שק שינה חשוב לקנות שק שינה לטמפרטורה הנמוכה ביותר שבא אתם הולכים לישון בא. כמובן שקונים שק שינה לפי טמפרטורת הקומפורט שלו. גם אם אתם הולכים לישון רק לילה אחד בטמפרטורה נמוכה ובשאר הלילות לישון בטמפרטורה גבוהה או בתוך אכסניה. עדיין אתם חייבים לקנות שק שינה בטמפרטורה שתתאים לשינה בחוץ.

בוקר בגלל שמאבדים נוזלים במהלך השינה, דבר ראשון וחשוב הוא לשתות הרבה מים על הבוקר שלא להתחיל את הטיול עם מחסור בנוזלים. דבר שני כדי לראות מה מזג האוויר מחוץ לאוהל. הרבה פעמים בשעות המוקדמות של הבוקר יש החמרה במזג האוויר וכדי אולי להישאר עוד שעה או שעתיים בשק השינה באוהל לפני שמתחילים את הטיול על הבוקר שלא סתם להתחיל את הטיול מותשים וספוגים מגשם.

הכנת הגוף במהלך השינה להתמודדות עם טיול חורף קר: בגלל שרוב החיים המודרניים אנחנו נמצאים בחדרים ממוזגים ובעלי טמפרטורה קבועה הגוף שלנו כבר לא רגיל לחיות ולהתמודד עם ימים קרים. במהלך החורף אני הרבה פעמים משתדל לצאת עם שיכבה אחת דקה קצת פחות ממה שהייתי צריך או אפילו אם זה לזמן קצת לצאת עם שכבת ביגוד תרמי אחת פחות. כך הגוף "זוכר" להתמודד עם קור ובו בזמן לא ממהר להיות חולה. דבר זה מקל מאוד עלי בטיולי חורף מפני שהגוף יודע להתמודד טוב יותר עם הימים הקרים. גם כאשר אני מדליק את מיזוג האוויר בבית על חום, אני מוריד מעלה או שתיים. זה גם מרגיל את הגוף להתמודד טוב יותר עם קור וגם חוסך בצריכת החשמל ואולי הכי חשוב מזהם פחות את הסביבה.

זיהוי חוסר בחום גוף: במהלך הטיול אנחנו לא הולכים עם מד חום בפה, אבל עדיין חשוב לזהות כבר את הסימנים הראשונים של מחסור בחום גוף לפני שנגיע למצבים קריטי או מסוכן.

יש כמה סימנים שאתם יכולים לראות אצלכם שמעידים על מחסור או התחלה של איבוד חום גוף:

חוסר תחושה בקצות האצבעות בידיים וברגליים, הפסקת התחושה בפנים או בחלקי הפנים השונים כמו האף והאוזניים. חוסר בריכוז וטשטוש של הראיה. אפילו חוסר השתתפות בשיחות או הפסקת דיבור לחלוטין. הקשבה לגוף שלכם בטיול בחורף יכול להפריד לפעמים בין סבל להנאה.

מה עושים בימים ו/או לילות קרים במיוחד: חוץ מביגוד טרמי שבנוי משכבות נכונות לשמירה על חום גוף ואוהל ושק שינה שמתאים לתנאי השטח והטיול הצפוי. לפעמים בגלל שינויים פתאומיים או לא צפויים במזג האוויר עלולות הטמפרטורות לצנוח במפתיע הרבה מתחת לצפוי.

במקרים כאלה יש כמה חוקים או כללים פשוטים שיכולים אפילו להציל חיים:

  • תנסו למצוא מקום מוגן כמה שיותר מרוח, אשר מורידה את הטמפרטורה של האוויר עוד יותר.
  • תיצמדו אחד לשני בחוזקה גם אם זה יוצר מבוכה אצל חלק מהאנשים.
  • השתמשו בכל הביגוד שיש לכם לפני שהגוף כבר לא מסוגל לזוז מרוב קור.
  • לישון עם בגדים בשק השינה גם אם אתם לא לובשים אותם, כך שבבוקר תוכלו ללבוש בגדים חמימים.
  • סט רזרבי של ביגוד טרמי יבש יכול ממש להציל אתכם.
  • אצבעות ידיים קפואות מומלץ לשים בין הירכיים קרוב לאזור המפשעה.
  • כיסוי גשם של התרמיל או כל בד או ניילון אטום אחר יכול לעזור לכם לשמור על חום גוף.
  • לא להשאיר חלקים של הגוף חשופים לאוויר הקר שבחוץ.
  • לא להתבייש להזעיק עזרה, כן להתבייש לקפוא מקור.

בהצלחה בטיול החורפי הקרוב

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

הירשמו למערכת הניוזלטר שלנו

×
×

עגלת קניות