הגדרות טמפרטורה בשקי שינה

FERRINO

שקי השינה כיום צריכים לעמוד לפי התקן האירופאי החדש EN 13537, יש עדיין כמה שקי שינה שהטמפרטורות שלהם לפי התקן האמריקאי הלא מחמיר, אבל הרב הגדול עומדים בתקן האירופאי המחמיר.

הגדרות טמפרטורות בשקי שינה

מה הן אומרות?

שקי השינה כיום צריכים לעמוד לפי התקן האירופאי החדש EN 13537, יש עדיין כמה שקי שינה שהטמפרטורות שלהם לפי התקן האמריקאי הלא מחמיר, אבל הרב הגדול עומדים בתקן האירופאי המחמיר.

בדיקת הטמפרטורות על פי התקן האירופאי מתייחסת לגבר בריא בכושר סביר במשקל של 70 קילו, ולאישה בכושר סביר במשקל של 50 קילו. הסיבה שהתקן מפריד בין נשים לגברים היא שלנשים באמת יותר קר מגברים (כמובן שזה ברוב המקרים ותמיד יש יוצאים מן הכלל). הסיבה שלנשים יותר קר היא שלנשים יש שכבת שומן דקה יותר מתחת לפני העור (לא מדובר על השומן העודף שעוטף את השריר) ולכן הם מאבדות חום גוף מהר יותר. התקן מתייחס גם לכמות הזיעה שאדם מנדף בצורה טבעית במהלך השינה ושמשפיעה על היכולת לשמור על חום הגוף. המדידות לוקחות בחשבון שאדם ישן עם חולצת שרוול ארוך וגטקס (מכנס טרמי), על גבי מזרון שטח מספוג בעובי של 2 ס"מ.

כאשר את/ה קונה שק שינה את/ה יכול/ה להחליט על פי הניסיון האישי, (אם קר לך לרוב או לא) איזה שק שינה הכי מתאים לך.

חשוב לציין כי שק שינה אינו "מחמם" אלא שומר על חום הגוף הנפלט! שק שינה הוא לא טוסטר אובן, אין בתוכו גוף חימום ולכן הוא רק יכול לשמור על החום שהגוף פולט אל תוך שק השינה

יש שלוש "שכבות" של טמפרטורותטמפרטורה עליונה, טמפרטורת נוחות (קומפורט) אמצעית וטמפרטורת קיצון (אקסטרים) תחתונה.

טמפרטורה עליונה: מוגדרת על פי אדם ממוצע שישן עם הזרועות מחוץ לשק השינה, ורוכסן פתוח מבלי להזיע בצורה מוגזמת. אם תישנו ללא הביגוד שצוין למעלה אפשר לישון גם בטמפרטורות גבוהות יותר.

טמפרטורת נוחות (קומפורט): זוהי הטמפרטורה שאישה בקושר סביר במשקל של 50 קילו יכולה לישון בנוחות במהלך לילה של 8 שעות.

טמפרטורת נוחות (קומפורט) תחתונה: זוהי הטמפרטורה שגבר בריא בכושר סביר במשקל של 70 קילו יכול לישון בנוחות במהלך לילה של 8 שעות.

טמפרטורת קיצון (אקסטרים): זוהי הטמפרטורה הנמוכה ביותר שק השינה מגן מפני היפותרמיה לאישה בכושר סביר במשקל של 50 קילו. היא מאפשרת שינה לא נוחה של 6 שעות מבלי שטמפרטורת הגוף תצנח לרמות של סיכון חיים. עם זאת חשוב לציין כי בטמפרטורה זאת אפשר לצאת עם כוויות קור קשות או נזקי קור אחרים! אך עדיין שק השינה מבטיח להשאיר אותך בחיים.

בגלל ששק השינה לא מחמם אלא שומר על חום הגוף שנפלט (כמו שהסברנו למעלה), יש כמה סיבות פיסיולוגיות שמשפיעות על טמפרטורת הגוף ולכן על תחושת הקור/חום במהלך השינה:

מטבוליזם: גוף האדם מייצר חום גוף במהלך הלילה בעוצמה השווה ל75-100 ואט. הבדלים של גיל, מין, משקל, מקום מגורים וכושר ישפיעו על יכולת הגוף ליצר חום.

משקל: אנשים עם משקל עודף לרוב צורכים יותר קלוריות מאנשים אחרים ולכן לרוב יש להם מטבוליזם איטי יותר אשר עלול להשפיע לרע על יכולת הגוף לייצר חום במהלך הלילה. אם זאת אצל חלק מהאנשים אם משקל עודף השומן הרב יכול לשמש כמבודד מפני הקור (בייחוד בזמן טיפוס הרים) בניגוד לאנשים שיש להם משקל נמוך מהנדרש. לכן לאנשים עם משקל נמוך לרוב יהיה קר יותר.

גיל: בגיל מבוגר יותר המטבוליזם של הגוף נהיה איטי יותר ולכן אנשים מבוגרים/ומבוגרות ירגישו קור מהר יותר מאנשים צעירים.

מין: כמו שציינו מקודם לנשים לרוב יותר קר מרוב הגברים, מפני שלנשים יש שכבת שומן דקה יותר מתחת לפני העור, (לא מדובר על השומן העודף שעוטף את השריר) ולכן הן מאבדות חום גוף מהר יותר. לכן, לרוב מומלץ לנשים לקחת שק שינה חם יותר בחמש מעלות מאשר לגבר ממוצע.

סביבת מגורים: כיום בעולם המערבי והמודרני רוב האנשים רגילים לחיות בתאי מגורים מאוזנים. בקיץ להיות בסביבת המזגן ובחורף להיות בסביבת מכשירי חשמל אשר מייצרים חום. צורת החיים הזאת מורידה את היכולת הטבעית של הגוף להתמודד עם הטמפרטורות שקיימות בזמן שינה בטבע וזה עלול להשפיע על יכולת הגוף להתמודד עם קור וחום כאחד.

ניסיון: אנשים אשר לא רגילים לישון בחוץ בתדירות גבוהה ירגישו יותר קור מאנשים אשר מטיילים וישנים בחוץ הרבה, מפני שהגוף "יודע" להתרגל לתנאי המחייה שלו.

כושר גופני: כאשר שומרים על אורך חיים בריא ופעילות גופנית קבועה קל ל"דעת" מתי הגוף תשוש, כאשר הגוף עייף ותשוש הוא מייצר פחות חום! ולכן תהיה תחושת קור גדולה יותר במהלך השינה.

כאשר אתם בוחרים שק שינה, קנו את שק השינה שמתאים ללילה הקר ביותר! בו אתם הולכים לישון.

תנאי השינה והציוד גם כן משפיעים על תחושת הקור/חום במהלך השינה:

מזרון שטח מזרון שטח משמש כמבודד מפני קור הרצפה, דבר ששק השינה לא אמור לעשות! לכן חשוב לישון עם מזרון שטח בעובי של לפחות 10 מילימטר בטיולי שטח ולפחות בעובי של 30 מילימטר על אדמה בטמפרטורת מתחת לאפס מעלות. יש עדיפות למזרון שטח מתנפח מפני שהאוויר שהוא שומר בתוכו משמש כמבודד יעיל במיוחד.

אוהל: חשוב לקנות אוהל שמתאים לתנאי הסביבה. אוהל שלא עמיד ברוח או גשם לא יצליח לבודד אפילו במעט את טמפרטורות הסביבה, בסביבה קרה או גשומה.

ביגוד: תמיד כדאי לקחת ביגוד חם למהלך הלילה, למקרה והטמפרטורות ירדו לפתע, דבר זה יכול להפוך ללילה של רעידות וקור עז, ללילה חמים ונעים.

מזון: אם לא אוכלים מספיק מזון/קלוריות לפני השינה הגוף לא יכול לייצר מספיק חום ועלול להיות קר במהלך הלילה. עוד דבר שחשוב לזכור, זה שבמהלך השעה הראשונה אחרי האוכל הגוף לרוב מייצר ופולט הכי הרבה חום. אם לא תהיו בתוך שק השינה רוב חום הגוף יפלט לסביבה ולא לתוך שק השינה ועלול להיות קר במהלך הלילה.

לחות: חשוב לשמור על הציוד יבש. ציוד רטוב או לח יתקשה לשמור על חום הגוף. גם גוף רטוב יתקשה ליצר חום! חשוב לישון שהגוף יבש וכן הבגדים שעליו.

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

הירשמו למערכת הניוזלטר שלנו

×
×

עגלת קניות