פעילות בתנאי חום רב (מעל 30 מעלות)

FERRINO

טיול בתנאי חום דורש הכנה נכונה והבנה של הבעיות הפיזיולוגיות הצפויות. רוב חילוצי המטיילים עליהם אנו שומעים וקוראים בתקשורת במהלך הקיץ נובעים מהכנה לא נכונה לטיול ואי ידיעה כיצד יש להתנהג בעת עומס חום כבד.

מיםמחסור במים בגוף הוא החשש העיקרי, כאשר הגוף מגיע לטמפרטורה מעל לנורמה, (36.9 מעלות), הוא מגביר את תהליך ההזעה על מנת לצנן את הגוף. הגוף מסוגל להזיע עד 9 ליטר ביום! כלומר, זאת כמות המים שהגוף יאבד ביום חם במיוחד ואת הכמות הזאת יש להחזיר לגוף.

איך לזהות מצב של מחסור במשק המים בגוף? הדרך הטובה והקלה היא לבדוק את צבע השתן, שתן בצבע צהוב על גבול השקוף מצביע על כמות נוזלים תקינה. צבעים כהים יותר, מעידים על מחסור או תחילתו של מחסור.

עדות נוספת היא קצב ההתפנות, אי התפנות במשך שעות ארוכות, (בוקר עד צהרים), היא עדות משמעותית לכך שהחל מחסור מים בגוף.

אם התפתח מצב של מחסור במים יש לעצור לרבע שעה ולשתות מים רבים ככל הניתן, אם לאחר שעתיים המצב לא השתפר או שהשתן עדיין כהה, יש לשוב ולשתות. (לפחות ליטר וחצי של מים בכל עצירה כזאת).

***חשוב לדעת מחסור של 2% בנוזלי הגוף מורידים את הכוח הפיזי ב 20%! כן, כן 10% פחות כוח על כל אחוז של נוזלים.

מה קורה אם הגוף מאבד 8% נוזלים? במצב הזה הגוף יהיה במצב שכיבה ובחצי הכרה, מצב בו לא ניתן להבין מה קורה מסביב או אפילו לקרוא לעזרה.

בקיצור לשתות מים!!!

חלבוןהשרירים מפרקים חלבון במהלך פעילות גופנית. בתנאי חום השרירים מפרקים חלבונים הרבה יותר ומהר יותר מהרגיל. על מנת להתמודד עם בעיה זו, בסוף כל יום של הליכה בתנאי חום קשים יש לאכול חטיף חלבון. אני לא מתכוון לאלו שקונים בסופר אלא לאלו שקונים בחניות טבע המכיל 30 גרם חלבון לחטיף. זה אומנם לא זול, אבל לא קונים אותם כל יום.

.שעות הליכההשעות 12 בצהריים עד ארבע אחר הצהריים אלו שעות של שיא החום. רצוי להיות במקום מוצל עד שיעבור זעם הטבע והטמפרטורות ירדו. רצוי להעביר את השעות הללו במערה קטנה, מתחת לסלע גדול או צמוד לצוק. (חשוב לדעת, שגם נחשים ועקרבים אוהבים להיות בשיא החום במקומות אלו ולא להרים אבנים.

יש להעיף מבט לפני שמניחים את הישבן על הרצפה)

מזוןגם אם חם, הגוף עדיין צריך שלוש ארוחות ביום. במהלך טיול, הגוף נמצא במאמץ עצום וזה לא הזמן גם למנוע ממנו מזון ולהקשות עליו! אם תחושת הרעב לא מנקרת למרות הימנעות ממזון במהלך היום, סביר שהסיבה לכך היא דווקא מחסור בנוזלים!

קצב הליכהקצב ההליכה בתנאי מזג חום קיצוני צריך להיות איטי יותר, חשוב לא להתיש את הגוף לחלוטין. הליכה מהירה תעלה את חום הגוף ובסוף עלולה לגרום לקריסה מוחלטת.

עוד דברים שצריך :

כובעלא כובע כותנה! אלא, כובע מבד מנדף זיעה שיקל על הגוף להיפטר מחום ונוזלים מהראש ולמנוע מכת חום.

משחה נגד שפשפותשפשפת נגרמת מחיכוך בשילוב חום וזיעה, מצב מטריד המתיש גם את הגוף וגורם לכאבים.

גרם הגנה מהשמשבניגוד לסברה הרווחת, גם בעלי עור כהה יכולים לחלות במחלות עור. חשוב למרוח קרם הגנה!

מכנסייםמכנסיים מנדפים זיעה יסייע לגוף להיפטר מעודפי חום בעוד שמכנס כותנה יקשה על הגוף.

בלילהבמהלך הלילה אמנם לא בדיוק קר בקיץ. אבל מניסיון, גם בשיא הקיץ עלולות הטמפרטורות לרדת מתחת למה שציפינו במיוחד בשעות הלילה המאוחרות. חשוב להצטייד בשק שינה קיצי על מנת לשמר את חום הגוף (כאשר קר,לאחר יום טיול ארוך, קשה למצוא את כוח הרצון להוציא את שק השינה מהתיק, כך שסתם סובלים מקור במהלך הלילה ומהתכווצות שרירים למחרת.)

הצטיידו באוהל או לפחות כילה נגד יתושים ותדאגו לסגור היטב כל פתח או אפשרות מנחשים ועקרבים להדחק. חום הגוף מושך זוחלים בעלי דם קר (לא נעים להתעורר בבוקר עם נחש)

אם הצטיידתם באוהל (וזה עדיף), חשוב להביא את כיסוי הגשם למקרה של סופת חול. לא כיף לאכול חול כל הלילה ולהתגרד ללא הפסקה

בוקרמים!!!! טעות נפוצה בקרב מטיילים היא להתחיל ללכת עם מחסור קל במים תוך מחשבה שאנו נשלים אותו במהלך היום. רוב הסיכוי שמצב משק המים רק יוחמר במהלך היום! יש לשתות הרבה מים (לפחות ליטר וחצי) בבוקר ובכדי להתחיל עם מספיק מים וכוח פיסי, כך גם יתאפשר להתקדם מהר יותר ורחוק יותר לפני שיא החום.

איך מכינים את הגוף להתמודד/להתרגל עם פעילות בחום רב?

לא להתחיל ישר בטיול יום ארוך בשיא החום או טיול של כמה ימים, אלא להתחיל בטיול בוקר קצר עד שעה 12 בצהריים ולא יותר, לאורך זמן ניתן להאריך את זמן השהות בחוץ.

איך לזהות עודף חום בגוף?

אם אתם לבד, תקשיבו לגוף שלכם. שימו לב מתי הפעם האחרונה היה לכם שתן? מה צבעו? האם יש לכם כאב ראש גם לאחר העצירה בצל? האם קשה לכם ללכת פתאום? האם אתם מרוכזים במהלך ההליכה? האם אתם סובלים מהתכווצות שרירים קשה בשעה האחרונה? זה לא קל לשים לב לסימנים אלו כאשר אתם לבד, אבל כדאי להתחיל וללמוד לעשות זאת. אפשר להתחיל כאשר אתם מטיילים במזג אוויר נוח יותר להרגיל את עצמכם להבחין בסימנים הללו. אם אתם מקיאים אחרי שתיית מים. אתם סובלים ממחסור חמור של נוזלים ואין סיכוי שתצליחו להשלים אותם ללא סיוע רפואי!

חילוץ זה הפתרון היחידי והמידי שאתם צריכים עכשיו!

אם אתם לא מטיילים לבד תבקשו מבן/ת הזוג לטיול לשים לב אם צבע הפנים הפך לאדום חזק לאחרונה. אם כן תעצרו לכמה שעות בצל עם שתיית מים מרובה עד שצבע הפנים יחזור לקדמותו.

אם צבע הפנים לא חוזר לקדמותו אחרי כמה שעות בצל ושתיית מים מרובה, צר לי להגיד לכם אבל חילוץ זה הפתרון היחיד והמידי שאתם צריכים עכשיו!

אם אתם לבד, תקשיבו לגוף שלכם. שימו לב מתי הפעם האחרונה היה לכם שתן? מה צבעו? האם יש לכם כאב ראש גם לאחר העצירה בצל? האם קשה לכם ללכת פתאום? האם אתם מרוכזים במהלך ההליכה? האם אתם סובלים מהתכווצות שרירים קשה בשעה האחרונה? זה לא קל לשים לב לסימנים אלו כאשר אתם לבד, אבל כדאי להתחיל וללמוד לעשות זאת. אפשר להתחיל כאשר אתם מטיילים במזג אוויר נוח יותר להרגיל את עצמכם להבחין בסימנים הללו. אם אתם מקיאים אחרי שתיית מים. אתם סובלים ממחסור חמור של נוזלים ואין סיכוי שתצליחו להשלים אותם ללא סיוע רפואי!

חילוץ זה הפתרון היחידי והמידי שאתם צריכים עכשיו!

אם אתם לא מטיילים לבד תבקשו מבן/ת הזוג לטיול לשים לב אם צבע הפנים הפך לאדום חזק לאחרונה. אם כן תעצרו לכמה שעות בצל עם שתיית מים מרובה עד שצבע הפנים יחזור לקדמותו.

אם צבע הפנים לא חוזר לקדמותו אחרי כמה שעות בצל ושתיית מים מרובה, צר לי להגיד לכם אבל חילוץ זה הפתרון היחיד והמידי שאתם צריכים עכשיו!

מאמרים נוספים

שתפו אותנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב reddit

הירשמו למערכת הניוזלטר שלנו

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות